5 Makanan Mesti Dielak Jika Ada Jerawat

makan mesti dielak jika ada jerawat
Jerawat oh jerawat !
Hampir 100 peratus remaja dan dewasa pernah menghadapi jerawat. Parah atau tidak itu bergantung pada banyak faktor.
Yang jerawat di pipi merebak ke dahi. Yang di dagu dari merah jadi bernanah. Yang jerawat batu pula menahan sakit.
Jadi selain kita mengatasi masalah jerawat melalui Set Jerawat, kita juga mesti tahu makanan yang  mesti dielak jika ada jerawat.
So, jom saya story- story pasal 5 jenis makanan yang kita patut kurangkan untuk mengelakkan jerawat lebih parah.

5 Makanan Mesti Dielak

1. Gula

Anda mungkin sudah tahu coklat dapat memberi kesan buruk pada penghidap jerawat. Ada yang sanggup mengelaknya tapi ramai yang kalah dengan tarikannya.
makanan dielak semasa jerawat
Gula yang berlebihan akan mengganggu fungsi Sebum. Sebum yang terlalu aktif akan mengakibatkan liang folikal tersumbat. Mungkin anda perlu memikirkan sesuatu alternatif untuk menggantikan coklat. Hehe boleh ker ?

2. Susu

Ha, pengambilan susu yang banyak, cheese berkeping- keping ataupun makanan yang banyak krim boleh mengakibatkan jerawat. Penyelidik percaya bahan ini mnegandungi additive yang mengganggu fungsi hormon jika diambil secara berlebihan.
Selain dari itu kebanyakan produk susu mempunyai lemnak yang tinggi. Lagilah memberi lebih minyak yang tak diperlukan oleh kulit.
KECUTKAN JERAWAT PANTAS: CARA HILANGKAN JERAWAT DALAM MASA 2 MINGGU 

3. Kafein

Untuk pengetahuan anda, kafein yang diambil berlebihan dalam teh atau kopi mampu memberi ketidakseimbangan pada hormon dalam tubuh.
Ini mengakibatkan tubuh menjadi stress lalu menjejaskan kesihatan kulit. Jadi kaki kopitiam atau mamak tu kena beringat-ingat selalu ye.

4. Makanan Diproses

makanan dielak semasa jerawat
Makan yang mempunyai tahap gula atau indek glisemik yang tinggi and garam yang banyak akan mengganggu tahap gula dalam darah dan menggangu paras hormon.
Sama seperti gula, bahan ini akan mengakibatkan pengeluaran insulin yang berlebihan dan meningkatkan bakteria yang menjadi pemangkin jerawat. jaid, makan ini mesti dielak jika anda ada jerawat.
Elakkan makanan yang ditinkan serta makanan ringan seperti chips.

5. Makan Berminyak

Makanan berminyak biasanya mengandungi lemak dan kolesterol yang banyak. Ini akan meningkatkan keaktifan sebum yang menghasilkan lebih minyak.
Oleh itu semakin banyak minyak , semakin mudah kulit terkena jerawat.
Semoga info ini bermanfaat dalam membantu anda mengatasi jerawat.
Sekian, wassalam
Masliha Yusuf